Forslag om nye turer til " på topp i Eigersund kommune "

Av Roger Rasmussen
29. apr. 2003
Styret i velforeningen har sendt brev til miljøavdelingen i Eigersund kommune hvor vi foreslår to fjelltopper som nye turmål i Hellvikområdet
Eigersund kommune valgte i fjor ut 8 turmål i kommunen i forbindelse med at år 2002 var upekt av FN til fjellenes år. Opplegget som ble kalt " på topp i Eigersund kommune " ble en suksess og bør absolutt gjentas. Det som var beklagelig ved fjorårets opplegg var at ingen fjelltopper på Hellvik var utpekt som turmål. Selv om Hellvik ikke har de høyeste fjelltoppene i kommunen finnes der flere turmål som kunne passet inn i et slikt opplegg. Hellvik har en veldig flott og variert natur som ikke må glemmes i slike sammenhenger. Det er viktig at også denne delen av kommunen blir markedsført i natur- og friluftssammenheng. I denne forbindelse ønsker Hellvik Velforening å foreslå to fjelltopper som turmål i et tilsvarende fremtidig turopplegg. Den første fjelltoppen er Varberg som gir en fantastisk utsikt mot Jæren, Bjerkreim, Egersund og ut mot havet. Det er merket sti opp mot toppen og det er rikelig med parkeringsplasser i Lunhulen ( ved den gamle danseplassen ). Den andre fjelltoppen er Soltuå i området mellom Hellvik og Egersund. En tur til Soltuå kan fint kombineres med en tur på turveien mellom Hellvik og Launesbroen. Hellvik Velforening har et godt samarbeid med kommunen og vil sette pris på en tilbakemelding på vårt brev. Med vennlig hilsen Roger Rasmussen Leder - Hellvik Velforening