Beskrivelse av turløypen "Øvrabø-rundtur"

30. sep. 2011

Turløype: Øvrabø-rundtur

Turkart: (Fylles ut av Bjerkreim kommune)

Start og sluttpunkt: Starter ved den gamle danseplassen Lunhulen og går til Øvra Foravatn/Buerskog, retur samme vei.

Parkering: Ta av fra FV 44 rett før bruen nord av butikken på Hellvik, kjør langs Nedre Hellviksvann til du ser P.skilt. Parkeringen ligger opp til venstre rett før danseplassen. Info og skilt finnes nede på traktorveien. Dersom en ønsker å gå motsatt vei så kan parkering på Hegrestad benyttes. Følg da veien mot Ogna til du møter merkingen som går sørover.

Merking: Stien er merket med rødt

Gradering: Rød - er krevende tur

Høgdeskilnad: (Gjøres sammen med Bjerkreim kommune i kartgrunnlaget)

Tidsbruk: 6 timer

Gode råd og tips: Passerer myr så gode vantette sko er å anbefale. Lang klær med tanke på flått.

Turomtale: Følger stien til Øvra Foravatn. I stikrysset anbefaler vi å ta til venstre. Turen går nå i lett kupert terreng og følger hovedsakelig hjortetrokk. Mot nytt stikryss så møter vi skogen på Ualand og er nå i Hå Kommune, og fra toppene i nærheten får vi god oversikt over naturen her. Vi kommer ned på veien som fører inn til husene. I krysset her tar vi til venstre. Litt før huset så tar stien av til høyre og inn i granskog. Vi kommer nå nær ognaelven og ut i bjørkeskog. Sistestykke til Øvrabø går på traktorvei. I stikrysset følger vi veien opp til gården. Og følger kjøreveien ned til Nevlandsveien. Vi svinger til høyre. Tar til høyre også i neste kryss og tar Buerskogveien opp til innerste gård her. Her går vi inn på blåvann-stien, følger denne til endes og legger av sted på høyre side av vannet, stien fører nå til stikrysset ved Øvra Foravatn for retur til Lunhulen.

Andre tilknytta stiar: Stien er en del av ruten Lunhulen-Hetlandskogen-Lunhulen. Går du inn til husene på Ualand, ned til broen og tar ned til venstre etter denne, så møter du Hå Kommune sitt stinett. Rabalia til Ogna, Homsevatn mf.

Historie: Første del av stien er kjent for lokalbefolkningen i lange tider, og følger anleggsvei for vannledningen til Hellvik i begynnelsen. Deretter går stien i åpent terreng med lett stigning. Ender på den gamle hovedveien øst-vest som er full av historie. I stigningen vil en se rester etter gammel ferdavei. Øvra Foravatn er vannkilden til Hellvik i dag. Ualand og Øvrabø er full av historie. Ognadalen er i ualminnelige tider benyttet som ferdelvei inn i landet. I området finner en derfor også gravhauger med mer. Ved Blåvann vil en også se rester av gammel ferdavei.